Regler og Råd for rejse med hund og kat i Europa

Allerede inden rejsen planlægges, er det en god idé at undersøge både ud- og indførselskrav for det gældende land.

I de fleste EU-lande gælder de samme regler for indførsel af hunde, katte og fritter, der er personledsagede (rejser sammen med sin ejer).
Norge, som er udenfor EU, har et særligt  krav om parasitbehandling af Rævens Dværgbændelorm 1-5 dage før forventet ankomst i Norge. Læs evt mere under Forside/Nyheder.

Fødevarestyrelsen anbefaler endvidere:

• At alle hunde, der kommer fra eller har været i det centrale Europas bjergområder, og som kan have ædt mus eller andre gnavere, ormebehandles en til to dage inden hjemrejsen.

Du skal kontakte din dyrlæge, hvis du mener, at din hund skal ormebehandles.

Generelle råd der mindsker smitterisikoen:

• Undgå så vidt muligt, at din hund æder mus og andre gnavere, som kan være mellemværter for parasitten.
  • Vask din hund når den har været i kontakt med ræve eller rævens ekskrementer.
  • Overhold Fødevarestyrelsens køkkenhygiejneanbefalinger om skyl frugt og grønt.
Mærkning
For at rejse med sit dyr skal det være id-mærket med mikrochip. For dyr mærket før 3. juli 2011 vil også tatovering være gyldig, såfremt den er letlæselig.

Rabiesvaccination
Vaccinationen skal være mindst 21 dage gammel, medmindre der er tale om en revaccination inden for tidligere vaccines gyldighedsperiode, og den skal foretages efter at dyret er id-mærket.

Pas
Dyret skal også have et EU-Kæledyrspas. Der skal noteres id-mærkningen og vaccinationer, som skal underskrives og stemples af praktiserende dyrlæge.

Lande uden for Europa.
Landene har meget forskellige rejseregler, derfor bør man undersøge kravene i god tid inden afrejse. Reglerne for privat rejse med forskellige former for kæledyr kan læses på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Ellers bør den danske ambassade i det pågældende land eller det pågældende lands ambassade i Danmark kontaktes for nærmere information.0

Transport af hunde og katte
Det er vigtigt at der tages hensyn til dyrets velbefindende samt resten af passagerernes sikkerhed. Hvis dyret skal transporteres i bil, skal det anbringes i en egnet transportkasse eller evt. en godkendt sikkerhedssele. Ved transport med kollektive transportformer bør det pågældende trafikselskab kontaktes for information om kravene til dyret og transportkassen. Det er oftest en hjælp, hvis dyret på forhånd er vænnet til transportkassen og har et kendt tæppe med sig.  Beroligende medicin eller medicin mod køresyge gives kun efter nøje overvejelse i dialog med dyrlægen .Mange hunde og katte kan ved lettere nervøsitet have glæde af præparatet Kalm og/eller feromoner(DAP/FeliWay)