Vaccinations anbefalinger

Der er mange meninger om, hvor lidt eller hvor meget vores hunde og katte skal vaccineres. Nedenståeden informerer om hvilke sygdomme, vi kan vaccinere imod, samt vores anbefalinger til vaccinationsprogram. program. Vi følger retningslinierne fra Den danske Dyrlægeforening og WSAVA. WSAVA er den toneangivende sammenslutning af dyrlæger indenfor Sundhed og Velfærd for kæledyr verden over.

Hunde:

Hundesyge (Canine Distemper): Dette er en meget smitsom virussygdom, som ikke kan behandles, hvis din hund først rammes. Hundesyge har gennem tiden optrådt som epidemier, men fordi næsten alle hunde i dag vaccineres, ses den nu kun sporadisk. Vi anbefaler, at alle hunde vaccineres. Hvalpen vaccineres 1. gang ved 6-8 ugers alder, og herefter hver 4.uge ind til den er ca. 16 uger gammel. Efterfølgende vaccineres  1 år efter hvalpevaccinationen,  og herefter hvert 3. år.

Parvovirusdiarre: Dette er en smitsom tarmbetændelse, som kan være fatal for hvalpe, unge, ældre og svækkede hunde. Vi anbefaler, at alle hunde vaccineres. Hvalpen vaccineres 1. gang ved 6-8 ugers alder, og herefter hver 4.uge ind til den er ca. 16 uger gammel. Efterfølgende vaccineres  1 år efter hvalpevaccinationen,  og herefter hvert 3. år.

Leverbetændelse: Smitsom leverbetændelse, som skyldes et adenovirus. Vi anbefaler, at alle hunde vaccineres. Hvalpen vaccineres 1. gang ved 6-8 ugers alder, og herefter hver 4.uge ind til den er ca. 16 uger gammel. Efterfølgende vaccineres  1 år efter hvalpevaccinationen,  og herefter hvert 3. år.

Kennelhoste: Er en smitsom luftvejsinfektion som kan skyldes en kombination af flere forskellige bakterier, virus og mykoplasmer. Vi kan beskytte mod de vigtigste af disse:

• Parainfluenza: en virus, som ses ved de fleste tilfælde af kennelhoste. Vi anbefaler at hunde, der jævnligt møder andre hunde beskyttes med denne vaccine. Hvalpen vaccineres 1 gang, og derefter hvert år.
  • Bordetella Bronchiseptica: er en bakterie, som hyppigt isoleres ved kennelhoste. Hunde, der skal på udstilling, kennel eller andre steder, hvor hunde skal opholde sig tæt sammen anbefales denne vaccine, som gives som en næse-vaccine. Hvalpen vaccineres 1 gang, og derefter hvert år.

Leptospirose: Skyldes en form for bakterie, som kaldes en spirokæt. Der findes flere forskellige typer. Bakterierne angriber primært nyrerne og kan være årsag til alvorlig sygdom og dødsfald.
Vi anbefaler, at hunde i vores område, som færdes i naturen nær ferskvandsområder og steder, hvor der er mus, rotter, harer og andre gnavere vaccineres. Hvalpen vaccineres 2 gange med 4 ugers mellemrum og derefter hvert år.

Rabies (Hundegalskab): Skyldes et virus, som er årsag til en dødelig og uhelbredelig sygdom. Rabies er ikke påvist hos hund herhjemme i mange år. Skal din hund udenlands, risikerer den at møde sygdommen.  Det er lovpligtigt at den skal være vaccineret og dette skal være attesteret i et pas, der skal følge hunden. I EU gælder, at vaccinationen senest skal ske 3 uger før udrejse. Rabies-vaccinen gives 2 gange med max. 1 års interval, og derefter hvert 3. år. Ikke alle lande har samme regler og dette bør undersøges i god tid før afrejse. Du kan finde rejsereglerne på fødevarestyrrelsens hjemmeside HER

Leishmaniose: Dette er en infektion, der overføres med sandfluer. Vi har ikke sandfluer i Danmark og derfor findes sygdommen ikke herhjemme. Det er kun aktuelt at vaccinere, hvis man skal have sin hund med til Sydeuropa. Vaccination skal ske 3 gange med 2 ugers mellemrum inden rejse. Derefter revaccineres en gang årligt.

Katte:

Kattesyge (felin panleukopeni): Dette er en meget smitsom virus-sygdom, som kan være dødelig forspecielt unge katte og killinger. Sygdommen giver appetitløshed, feber, opkastninger og diarre, og som følge af dette, ofte et livstruende væsketab. Vi anbefaler, at alle katte beskyttes mod denne sygdom ved vaccination. Killingen vaccineres 2 gange med 2-4 ugers mellemrum fra killingen er 12 uger, igen 1 år efter og herefter hvert 3. år.

Katteinfluenza: er betegnelsen for en smitsom luftvejssygdom hos kat, der giver høj feber, øjenbetændelse, nysen,  hosten og appetitløshed. Sygdommen kan skyldes 2 forskellige virus:

•  Felin herpesvirus (felin viral rhinotracheitis): Her kan ovennævnte symptomer desuden ledsages af hornhinde-sår.
  •  Felin calicivirus: Katte, som er angrebet af denne virus vil, ofte have mundhulebetændelse med sår på tungen og i  mundslimhinden.

Vi anbefaler, at vaccinere alle katte mod disse sygdomme. Killingen vaccineres 2 gange med 2-4 ugers mellemrum fra den  er 12 uger og derefter hver 1.-3.år, afhængig af kattens levevis.

Katteleukæmi: Denne virus er årsag til en dødelig sygdom, der kan udvikle sig over kortere eller længere tid. Smitten foregår ved blod-kontakt - oftest som følge af katteslagsmål /-bid. Udekatte er derfor den mest udsatte gruppe. Da vi i vores område sjældent diagnosticerer leukæmi hos katte indgår den ikke normalt i vores vaccinations anbefaling af udekatte. Killingen vaccineres 2 gange med 4 ugers mellemrum fra den er 12 uger og derefter hvert år.

Chlamydia: Dette er en bakterie, der giver kronisk øjenbetændelse.  Vaccination anbefales specielt i store kattehold, hvor problemet kan være stort. Men da vaccinationen kun kan reducere symptomerne og ikke udrydder infektionen, anbefaler vi ikke vaccinen i almindeligt kattehold. Killingen vaccineres 2 gange med 4 ugers mellemrum og derefter hvert år.

Bivirkninger ved vaccinerne er generelt få og sjældne.

Kaniner:

For alle udegående kaniner anbefales vaccination mod Myxomatose og RHD ( læs mere under kaniner)